Cula
Greceanu din localitatea Măldărești, județul Vâlcea, este una
dintre cele mai bine conservate construcții de tip culă din România
și face parte, alături de restul monumentelor din ansamblul Culei
Greceanu și de Ansamblul Culei Duca, din Ansamblul Muzeal
Măldărești. Aceasta a fost construită în anul 1516 de către
ctitorul Nan Paharnicul și avea funcțiunea de refugiu, apărare și
locuință. Forma ei actuală a fost însă dată în secolul al
XVIII-lea, de către Gheorghiță Măldărăscu și jupânița sa
Eva, proprietarii culei.
La
începutul secolului al XVI-lea, boierii din Măldărești erau unii
dintre cei mai bogați din Oltenia, averile lor întinzându-se din
crestele munților până spre câmpia Dunării. Datorită modului în
care își depozitau avuția, adică în grămezi zise «maldăre»,
membrii acestei familii bogate de boieri au căpătat porecla de
«Maldăr», iar comunei i s-a zis Măldărești. Bogăția despre
care se dusese vestea constituia însă o ispită atât pentru turci
cât și pentru haiducii vremurilor de atunci, de aceea, pentru a se
apăra împotriva acestor repetate atacuri, neamul Măldăreștilor a
clădit cula ce se vede și azi și care are aspect de fortăreață.
Numele
de culă provine din cuvântul turcesc kule (traducere:
turn), desemnând o locuință întărită, având forma unui turn,
caracterizată de un parter înalt, masiv, și un etaj la care se
ajunge cu ajutorul unei scări. Culele erau folosite pentru mai multe
scopuri, pentru refugiu și apărare, de veghe şi alarmă sau ca și
locuințe permanente. Acest tip de locuință rezistentă se
întâlnește în țări din zona Balcanilor, precum Serbia, Bulgaria
și Albania, iar în România cu precădere în Oltenia, unde a
preluat elemente din arhitectura țărănească precum foișorul,
cerdacul sau prispa, transformându-se în edificii arhitecturale
tipic românești.
Cula
are trei nivele, adică un parter cu beci și două etaje. La parter
sunt plasate cele două intrări, una drept acces la pivniță și
beci, iar alta în casa scării ce urcă la caturile de sus unde sunt
camerele de locuit. La parter se mai gasesc beciul și pivnița
foarte spațioasă în care proprietarul își păstra cele
trebuincioase casei și traiului.
Clădirea
prezintă câteva indicii ale stilului brâncovenesc: ferestrele
pivniței lucrate in piatră traforată, cele doua cerdace cu arcade
si bolțile de penetrare din încaperea
de la etajul I. Accesul pentru vizitatori se face pe o ușă din
stejar ferecată și continuă cu o scară din lemn până la etajul
I. Zidul exterior al casei scării este străpuns de două guri de
tragere pentru apărarea intrării împotriva atacatorilor. La etajul
I, din pridvorul larg deschis spre miazăzi, se intră într-o
încăpere de dimensiuni reduse, un vestibul și de aici în două
camere mai mari care serveau drept cameră de zi și iatac.
La
etajul II, după ce urcă pe o scară foarte dreaptă, se pătrunde
în pridvorul cerdac. Din acest pridvor se vede toată măreția
munților Arnota, Builă și Bărbătescu, precum și întreaga vale
a Luncavățului. Alături de pridvor, dar fără niciun fel de
comunicație cu el, este așa zisa tainiță, care constituie și
ultimul refugiu la nevoie și în care se pătrundea printr-o scară
dreaptă, detașabilă și care are la partea de sus un chepeng ce se
zăvorăște printr-un drug solid de lemn.
Nu
se cunoaște anul construirii, dar, din puținele documente ce există
reiese că, pe la 1516, marele boier Nan, cu slujba la domnie de
paharnic, a construit această culă pentru apărarea sa și a
familiei sale. Fiul său Tudor, zis mai tarziu Maldăr, viteaz și
înavuțit cu averile tatălui său, își alcătuiește o oaste pe
cheltuiala sa și se pune la dispoziția lui Mihai Viteazu, care,
pentru faptele sale de vitejie, îl răsplătește mărindu-i și mai
mult moșia strămoșească, dându-i și rang de căpitan de oaste.
După
moartea voievodului, căpitanul Maldăr, venind cu oastea sa în
ajutorul lui Radu Șerban Voievod în lupta contra lui Simion Movilă
pentru cucerirea domniei, cade prizonier în mâinile lui Simion,
care îl predă hanului tătar ce-l ajutase în luptă. Fiica hanului
văzându-l pe Tudor așa de chipeș, mândru, frumos și viteaz, se
îndrăgostește de el, îi înlesnește eliberarea, și se
căsătorește cu el, venind să locuiască la casa părintească a
lui Tudor din Măldărești.
Mai
târziu cula a devenit proprietatea familiei Greceanu, după Costache
Greceanu, care s-a însurat cu Maria din neamul Măldărăscu și
care, în afară de culă, primește ca zestre moșia Măldăreștilor,
cu doi munți, livezi, cai, boi, oi, trăsuri, carete, țigani robi
și altele. Nepoții lui Costache Greceanu și ai Mariei au fost
ultimii proprietari ai culei ce și-au dat numele de la Maldăr.
Nicolae
Greceanu a făcut o restaurare a culei în 1934, sub îndrumarea
Comisiei Monumentelor Istorice de pe atunci. În 1936, Olga Greceanu,
descendenta de parte femeiască din neamul Măldăreștilor, a pictat
fresca strămoșilor după paraclisul familiei care a fost donat
satului ca lăcaș de închinăciune.
Cula
a devenit muzeu în 1956. Începând cu anul 1967, după terminarea
lucrărilor de conservare și restaurare, Cula Greceanu și-a deschis
porțile publicului larg pentru a etala un exemplu tipic de
arhitectură regională, dar și expoziții de obiecte caracteristice
pentru o casă și curte oltenească (sobă cu olane) sau obiecte
deosebite, unice (o masă sculptată cu motive astrale). Ea a fost și
locul de turnare a mai multor filme și seriale de televiziune,
printre care “Neînfricații” (1969, serial TV nedifuzat, cu
Gheorghe Dinică și Gina Patrichi), “Drumul oaselor” (1980,
primul film din seria “Mărgelatu”, cu Florin Piersic, Marga
Barbu, Iurie Darie, Ernest Maftei și Ion Besoiu), “Iancu Jianu,
haiducul” (1981, cu Adrian Pintea, Draga Olteanu Matei, Ilarion
Ciobanu, Jean Constantin și Radu Beligan), “Trandafirul galben”
(1982, al doilea film din seria “Mărgelatu”, cu Florin Piersic,
Marga Barbu, Ion Dichiseanu, Ion Besoiu și George Motoi) și
“Aferim” (2015).
Comentarii
Trimiteți un comentariu