Carol Pop de Szathmári este un nume binecunoscut publicului, demult intrat în conştiinţa naţională alături de iluștrii confraţi din veacul al XIX-lea, precum Aman şi Grigorescu iar, în ultimii ani, începe să fie cunoscut – şi acceptat – de străinătate pentru aportul său ca pionier al artei fotografice.
Carol Pop de Szathmari, prin activitatea sa de fotograf, a fost un pionier în istoria fotografiei româneşti şi internaţionale prin redarea pentru prima dată, în imagini fotografice, a teatrelor de război din Crimeea, utilizând cele mai moderne tehnici fotografice ale secolului al XIX-lea, susţinute de talentul său de pictor. Arta sa fotografică i-a adus recunoaşterea naţională, ca fotograf al curţii domnitoare, iar pe plan internaţional renume prin decoraţiile primite de la capetele încoronate ale Europei.
România Album (1869) – lucrare de mari dimensiuni cu planşe de 47,2 x 64 cm iar fotografiile lipite pe ele de 29,3 x 35,5 cm – a fost elaborat în urma unor lungi ani de muncă, de peregrinări prin ţară, în condiţii precare de deplasare cu căruţa de poştă şi de surprindere pe clişee a unor peisaje şi monumente de excepţie. Copiile erau executate de autor la comandă, atunci când Ministerul sau domnitorul aveau nevoie de noi exemplare spre a le trimite la diferite instituţii din ţară sau la oficialităţi străine. Aceasta şi explică faptul că albumele conţin o sumă de fotografii comune la care se adăugau, după caz şi necesităţi, altele, făcând din fiecare exemplar un unicat.
În carul acestui album remarcăm fotografiile unor mănăstiri, monumente istorice şi ecleziastice încărcate de o istorie bogată precum Cozia, Horezu sau Bistrița, dar și Cheile Bistriței apar în imagini reprezentative.
Mănăstirea Cozia
Mănăstirea Cozia
Mănăstirea Cozia
Mănăstirea Cozia
Mănăstirea Horezu
Mănăstirea Horezu
Manăstirea Horezu
Mănăstirea Bistrița
Cheile Bistriței
Cheile Bistriței
Cheile Bistriței
Cheile Bistriței
Cheile Bistriței
Comentarii
Trimiteți un comentariu