Hotelul
Palace, a fost construit in perioada 1911-1914 dupa planurile arhitectului
Ernest Doneaud, sub conducerea inginerilor Puklicky si Bratescu. Arhitectura
imbina armonios stilul rococo, baroc, clasic, renascentist cu elemente
decorative ale stilului popular romanesc. Stilurile ce se intrepatrund si se
armonizeaza se incadreaza in academismul francez (eclectism), care se va
manifesta in arhitectura romaneasca pana la primul razboi mondial. Are sapte
nivele: primul nivel zidit in piatra cioplita, putin ridicat deasupra solului,
este inaltat pe o placa de plumb, asezata pe o retea de rulouri metalice pentru
amortizarea miscarilor seismice. Nivelul doi este cel mai inalt, fiind
despartit de celelalte de un brau, care se repeta sub al saselea nivel,
divizand fatada principala in trei registre diferite prin dispunerea usilor si
ferestrelor.
La
parter usile si ferestrele au partea superioara semicirculara, cu ancadramente
din profiluri executate in tencuiala. La turnul central si in partea estica,
ferestrele devin usi lucrate in linii curbe. Registrul doi se distinge printr-o
succesiune de lintouri, balcoane deschise cu balustrade din fier forjat, in
forma de lira si galerii suspendate sprijinite pe console, un element nou al
stilului rococo.
Alt element decorativ, consolele, care, in
succesiunea nivelelor dobandesc aspectul unor stalpi cuprinsi in masa zidariei
(la nivelul teraselor superioare). Al doilea brau-friza incadreaza partea
superioara a ferestrelor si usilor la al cincilea nivel si devine punct de
sprijin pentru consolele grupate cate doua. Pe acestea se sprijina galeria de
la nivelul sase, marginita de colonete de lemn sculptat, grupate cate doua pe
fiecare stalp de sprijin. Pe orizontala edificiul este delimitat in cinci
travei: turnul central, flancat de alte doua turnulete, corespunde intrarii
principale cu cate un tronson de fiecare parte, pe sapte nivele (al saselea si
al saptelea fiind complicate cu loggia, cu lucarne si ferestre de reduss
dimensiune). Ultimele doua tronsoane iesite din plan printr-un usor decros au
cate cinci nivele, incheindu-se cu terase marginite de balustrade pe colonete
si stalpi de caramida.
Stilul
renascentist se remarca prin larga terasa cu scari ce inconjoara edificiul de
la intrarea principala spre latura estica si o parte din latura nordica, unde
ferestrele au devenit usi largi si inalte. Peronul acoperit de la fatada
nordica este tot in stil renascentist, cu balustrade, coloane si stalpi pe care
se sprijina antablamente fragmentate de colt, cu console suprapuse, sprijinite
pe contrafise in arc. Intrarea si iesirea sunt delimitate de balustrade pline
in arc.
Stilul baroc abunda
prin bogatia ornamentatiei interioare.
Amplasamentul
cladirii si dispunerea incaperilor au fost astfel gandite incat fiecare camera
beneficia cel putin 2 ore zilnic de iluminatul direct al soarelui. In perioada
respectiva se spunea ca la „Govora soarele se inchiriaza cu ora”. Dotarile
hotelului erau la nivelul celor mai pretentioase solicitari din acel timp.
Existau lifturi pentru persoane si lifturi de serviciu pentru bucatarie intre
demisol si etajul al IV-lea. Camerele de lux si categoria I aveau baie, apa
calda, apã rece, semnalizare pentru camerista si aparate de radio.
La
nivelul inferior se afla bucataria, magaziile de alimente, camera frigorifica,
cazanele, incalzitoarele pentru apa si o mica baza de tratament care cuprindea
un numar de 17 cabine de bai terminate in anul 1922.
La
parterul cladirii exista un restaurant luxos, cateva saloane pentru muzica si
lectura.
La
primul etaj unde se aflau camerele de lux au fost gazduite de-a lungul timpului
personalitati ale vremii, oameni de stiinta si cultura, mari interpreti ai
scenei lirice romanesti, mari interpreti de muzica populara: Mihail Sadoveanu,
acad. Radu Voinea, acad. prof. Gr. Benetato, Rudolf Schweitzer-Cumpana, Elena
Zamora, Ion Dacian, Iolanda Marculescu, Dan Iordachescu, Ioana Radu, Maria
Ciobanu, Tudor Gheorghe, Elisabeta Polihroniade.
A
functionat prima biblioteca din Baile-Govora, care si-a desfasurat activitatea
pana in 1947, aceasta fiind o sucursala a „Ligii Culturale Romane”, sub
patronajul Casei Regale.
Comentarii
Trimiteți un comentariu