Treceți la conținutul principal

Femei din Zătreni, la moara de la Olteț

Călătorie pe Valea Oltului în 1924 (partea a II-a)

Fragmente din  Prin Vâlcea pitorească – călăuză pentru auto-turism și excursiuni (1924)

Defileul ține tot răcoros și umbrit de culmile înalte ale munților, pe o întindere de unsprezece km. Drumul e îngust și cotit, strâmtorat de capriciile apei dintr'o parte, din cealaltă de rigiditatea stâncii în care e tăiat. În acest defileu sunt patru tunele, dintre cari 2 sunt atât de lungi, încât îți pare că trenul a intrat, dar a uitat să mai iasă, de sub pământ.

După al patrulea tunel, locul se lărgește, Oltul face un ostrov, drumul se bifurcă: o parte o ia la stânga spre Brezoiu, Malaia Voineasa, altă parte continuă la dreapta și înainte, trecând alături de linia de cale ferată, peste podul de fier al râului Lotru. Lăsăm la dreapta un drum, care, trecând un alt pod de fier peste Olt, duce la Gara Lotru și urmăm tot înainte.




Drumul se împletește cu Oltul și calea ferată, care trece printr'un tunel chiar pe sub șosea. La un moment dat, pe dreapta la înălțimea șoselei vedem o mică biserică, îngrădită de ziduri scunde, pe sub care trece trenul. E Mânăstirea Cornetul. Lăsăm pe dreapta și stația cu același nume și urmând mereu drumul care devine tot mai frumos, tot mai nou și mai variat, ajungem la Câineni, unde un pod mare peste Olt, leagă ambele maluri, ambele sate Câinenii de Vâlcea și Câinenii de Argeș. De aci dela Câineni, și până la Turnu Roșu traversăm propriu zis lanțul Carpaților. 



Primul defileu, face parte din zona muntoasă numită depresiunea subcarpatina, iar dela Lotru la este zona intermediară. La șapte km. de Câineni, trecem punctul vechea frontieră de până, în 1916. Șoseaua pe sub un mare pod al cărei ferate, alături de Olt. Frontiera împărțea acest pod în două, cum se poate si acum, jumătate fiind cu cușcă completă de fier, jumătate cu un mic parapet.




Trecem printr'un defileu asemănător cu primul, dar sumbru, mai impresionant, din cauza înălțimii mari a munților ce-l împresoară. După câtva timp de mers, vedem pe dreapta șoselei ruina unui turn de piatră rotund si în stânga urma unui zid de piatră cățărând-se pe o creastă, de munte. Este vechea graniță a țârei Făgărașului, depe vremea Oltenia era sub ocupație austriacă.

                                                                    

Aci făceau carantină, în caz de epidemii, ciumă sau holeră, acei ce venind din sudul Europei, adeseori visitat de împărăteasa Maria Theresa, care își petrecea aci câtva timp din vară. De acum locul se deschide, munții rămân in urmă, vedem din nou soare, câmp întins cu holde bogate, sate risipite la, întâmplare, printre unduirile molatece ale dealurilor.

Trecem de satul Tâlmaci. La dreapta și în unghiul drept înapoi, pe lângă un canton de șosea, se desparte drumul Făgărașului. Până la Sibiu mai sunt 11 km.

Turnu Roșu

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Vâlcea fotografiată de Kurt Hielscher, fotoreportaj din 1933

         În 1933, apărea la Leipzig,   sub semnătura fotografului Kurt Hielscher, albumul fotografic “România”,   un album fascinant care avea să captureze atmosfera anilor interbelici așa cum   puține albume   asemănătoare au făcut-o.       Hielscher a relatat într-un cuvânt înainte cum a ajuns să realizeze acest album: “În anul 1931, am fost invitat de Guvernul român să călătoresc ca oaspete în România și să alcătuiesc o carte asemănătoare celor despre Germania, Spania, Italia, Țările Nordice etc. În ajunul călătoriei mele un scriitor cunoscut m-a întrebat cu mirare: „De ce să-ți pierzi timpul tău scump cu lucrarea aceasta? Ce-o să găsești deosebit în România?” Mulți trebuie să aibă aceeași părere. Ce puțin se știe despre această țară…”     Tot Hielscher avea să continue: “Dar pe lângă mulțumirea pe care am simțit-o, lucrând, m-a cuprins și durerea că întreg poporul român este amenințat de un dușman crunt, ...

Sporturile de iarnă la Râmnicu Vâlcea (scurt istoric)

            În anul 1915, din inițiativa lui fraților Arsenie,  promotori ai sporturilor de iarnă din țara noastră, a luat ființa Centrul de bob din Râmnicu-Vâlcea.           În 1922, se înființează Campionatele naționale la sporturi de iarnă. Campionatul de bob are loc la Sinaia, la proba echipe de club, câștigător fiind echipajul Centrului Râmnicu Vâlcea, care-l are ca pilot pe Iorgu Arsenie. ,,Între cele două războaie mondiale, dealul Capela a început să preocupe pe organizatorii de competiții sportive de iarnă la nivel național. Au fost anii de glorie ai Capelei. Două trambuline de schi, una mică și una mare, au apărut ca prin minune pe platoul din apropierea motelului de astăzi. A fost amenajată și o pistă de bob, considerată pe atunci cea mai bună și cea mai lungă din țară. Aceasta începea din vârful dealului unde se construise și o cabană, se strecura în serpentine printre brădetul argintiu și se te...

Centrul orașului Râmnicu Vâlcea în 1937

  O fotografie mai puțin cunoscută a renumitului fotograf Emil Fischer ne arată centrul orașului Râmnicu Vâlcea în 1937 (actuala Terasă)     În partea dreaptă a fotografiei se poate observa biserica cu hramul Buna Vestire din localitate.    În partea stângă, la parterul cladirii, este situat „Restaurantul Gambrinus”.    Interesante sunt și indicatoarele care ne indică Ștrandul Zăvoi și Programul Magazinului General Fraţii Arsenie (aflat tot pe Terasă) Foto  Emil Fischer Sursa    Muzeul Național Brukenthal