Treceți la conținutul principal

Bătrâni din Horez, Vâlcea (1928)

Regina Maria a României – legătură de suflet cu Mănăstirea Hurezi



 Mănăstirea Hurezi, locul unde Regina Maria ar fi dorit să fie înmormântată

Mănăstirea Hurezi a fost unul din locurile pe care Regina Maria le-a avut aproape de sufletul său, fiind fascinată de frumusețea sfântului locaș, lucru consemnat în însemnările sale.

         În toamna anului 1916 (în timpul Primului Război Mondial), în cartea sa ,,Povestea vieții mele” , regina consemna:

,,Scumpa noastră Oltenie nu mai poate fi apărata. E un gând ce nu se poate îndura, totuși se pare că ne e scris ca partea cea mai bogată, cea mai frumoasă, cea mai româneasca din țara noastră să fie năpădita de dușmani. Mă gândesc la frumosul meu Horezu, minunata mănăstire alba. Mi se spune acum ca tocmai acolo se dau luptele, așadar nici o picătura de amărăciune nu trebuie sa rămână negustată. Vor distruge acel colțișor de pace ales al inimii mele și care mi-e atât de drag, încât am cerut sa fiu înmormântată acolo când îmi va veni ceasul“.



Legătura sa de suflet cu Hurezi este reluată în volumul de ,,Însemnări zilnice” pe care le-a făcut în 1927.

 Joi, 1 septembrie 1927, Regina Maria se găsea la Mănăstirea Curtea de Argeș, unde, se știe, sunt înmormântați regii României și nota astfel în însemnările zilnice ale zilei:

,,M-am întors la biserica (n.n. a Mănăstirii Curtea de Argeș) doar mai târziu, seara, ca sa fiu singura cu mormântul meu (n.n. al soțului, regele Ferdinand). Aceste mari slujbe oficiale  (n.n. fusese parastasul defunctului rege) sunt greu de suportat când ai nevoie de pace și liniște în gândurile și rugăciunile tale. În acesta biserica, firește, totul este frumos si m-am obișnuit cu ideea ca si eu mă voi odihni acolo intr-o buna zi, deși visul meu fusese sa fiu îngropată la Horezu, în acel loc minunat in care <<Estul si Vestul se întâlnesc.>>”



O descriere extraordinară a Mănăstirii Hurezi o putem citi în cartea Țara Mea (My Country apărută la Londra în 1916). Chiar dacă nu se menționează numele  mănăstirii, imaginile și cuvintele din text ne prezintă emoția primei ,,întâlniri’’ a reginei cu cea mai de seamă ctitorie a lui Constantin Brâncoveanu.

Fragmentul din cartea tradusă de Nicolae Iorga conține fotografiile originale:

Sunt două feluri de mănăstiri in această ţară; ori o mare zidire, unde călugării şi maicile sunt uniţi supt acelaşi coperiş, ori o sumă de case mici adunate pe un spaţiu larg în jurul bisericii centrale.

Numai cele d'intăiu sunt interesante din punct de vedere al arhitecturii, şi unele din cele pe care l-arn cercetat sunt de o perfecţie aleasă în proporție şi formă. Mai presus de toate celelalte una din aceste mănăstiri mă atrage spre sine, căci cu adevărat e de neînvins farmecul ei.

0 mănăstire, albă, singuratecă, ascunsă departe, în regiuni de pădure mai verzi şi mai dulci ca oricare altele în ţară. Perfectă e forma bisericii sale, albe ca zăpada rândurile de stâlpi care-i înconjură liniştita curte. Un farmec şi o taină o înfășoară, cum n'am mai simţit aiurea. Sobre-i sunt sculpturile, dar o armonie de nedescris îi face liniile frumoase, şi o pace ca aceia străbate locul, încât aici am simţit de pare că aş fi găsit cu adevărat casa.



 Oriunde merg, acolo călugăriţele mă primesc cu o mişcătoare bucurie, pe jumătate mirate că poate cineva care e aşa de sus să se îngrijească de un loc aşa de simplu. Mă duc adesea acolo, oricând pot, căci a aruncat un straniu farmec asupră-mi, şi adesea trebuie să mă întorc iarăşi la păreţii ei albi.

Clădirea alcătuieşte un dreptunghi în jurul bisericii, trei laturi din care, sunt alcătuite de o îndoită colonadă, un rând peste altul, cel de sus formând un cerdac deschis mergând de jur împrejurul întregului. dosul acestor stâlpi sunt chiliile maicilor : mici bolţi, odăi mici, date cu var, umile şi tăcute... Largă e biserica, nobilă bogată sculptură, având în frunte un vast pridvor acoperit care se sprijină pe stâlpi de piatră bogat sculptaţi. Ca şi interiorul clădirii, acest pridvor e împodobit întreg cu fresce, de o concepţie fără artă, de un desemn arhaic, şi armonioase, coloarea fiind îmblânzită de mâna vremii înlăuntru, biserica e înaltă, întunecoasă, mistică, zugrăvită. întreagă cu sfinţi ciudaţi la faţă, cari se uită fix la tine ca şi cum s'ar mira că sunt tulburaţi din singurateca lor tăcere şi pace,

Multe comori zac între aceste ziduri vechi icoane, lespezi de mormânt în ruină, o catapeteasmă minunat săpată, aurită şi zugrăvită cu o neasemănată îndemânare, toate colorile fiind veştejite armonizate de meşterul tuturor artelor - Timpul.

În colturi de umbră candele greu bătute cu ciocanul, atârnând de lanţuri de sus, răspândesc o lumină tainică asupra icoanelor îmbrăcate cu argint pe care le-au lustruit atâtea evlavioase sărutări. De fapt un sfânt lăcaş, îndemnând sufletul să se ridice mai presus de lucrurile pământului acestuia...

Ultima latură a pătratului e închisă de un zid înalt, cu o uşă la mijloc, care se deschide asupra unei înguste cărări ce duce spre o a doua biserică, mai mică, tot aşa de perfectă în formă ca şi zidirea mai mare din curtea interioară.


Aici se îngroapă maicile : un colţ idilic, încunjurat de ziduri zguduite, pe care le ţin laolaltă, cu lungile lor braţe spinoase, tufe de trandafiri sălbateci, acoperiţi cu gingaşe flori. Crucile de lemn cu ciudate forme care înseamnă mormintele stau în mijlocul înaltei ierbi învălurite şi a venerabililor meri pe cari vrâsta pare să-i aplece milos către cele ce dorm supt brazdă la picioarele lor.

De jur împrejur, păduri de fag pe dealuri joase, undulând; ca fond la acestea, munţii: albaştri, înnegurați, cu neputinţă de atins, alcătuind o barieră împotriva lumii din afară... Un loc de frumusețe, un loc de odihnă, un loc de pace... Multe rituri de frumusețe răsar înaintea ochilor lirici când mă gândesc la aceste ascunse case de rugăciune. Nenumărate sunt acelea pe care le-am cercetat în cele patru colturi ale ţării, şi iarăşi îmi întorc pasul spre ele ori de câte ori pot.

Cartea Țara mea (My Country, Londra 1916)








 

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Mutarea Casei Memoriale Anton Pann (1982)

MUTAREA CASEI MEMORIALE ANTON PANN (1982)         În luna noiembrie a anului 1982, inginerul Eugeniu Iordăchescu salvează casa (propusă pentru demolare și apoi refacerea ei ,,cărămidă cu cărămidă la loc”) printr-o operațiune de translare (la rugămintea scriitorului Dinu Săraru). Utilizând șine de cale ferată, trolii electrice și un sistem de ridicare a întregii construcții, inginerul Iordăchescu coordonează mutarea casei pe o distanță de circa 37 m. Casa „a parcurs” drumul în pantă de 4 grade în 5 ore și 40 minute cu o viteză de 6,8 m/h (în timpul translării directorul Muzeului Județean Vâlcea a stat în interiorul casei). Operațiunea a fost chiar transmisă în direct de Televiziunea Națională. Translarea a fost o reușită, astfel că azi ne bucurăm de acest muzeu memorial într-o casă tradițională de secol al XVIII-lea.   Pentru mai multe amănunte citiți Istoria Casei Memoriale „Anton Pann”  , de Prof. dr.  Florin Epure, Curierul de Râmnic , 12 august 2013. (apăsați link-ul) 

Centrul orașului Râmnicu Vâlcea în 1937

  O fotografie mai puțin cunoscută a renumitului fotograf Emil Fischer ne arată centrul orașului Râmnicu Vâlcea în 1937 (actuala Terasă)     În partea dreaptă a fotografiei se poate observa biserica cu hramul Buna Vestire din localitate.    În partea stângă, la parterul cladirii, este situat „Restaurantul Gambrinus”.    Interesante sunt și indicatoarele care ne indică Ștrandul Zăvoi și Programul Magazinului General Fraţii Arsenie (aflat tot pe Terasă) Foto  Emil Fischer Sursa    Muzeul Național Brukenthal

Bătrâni din Horez, Vâlcea (1928)

       În imagine sunt doi bătrâni într-o zi de târg. Bărbatul, care se sprijină în toiag, este îmbrăcat cu ițari de dimie și cămașă lungă până la genuchi peste care poartă vestă groasă din postav. Este încălțat cu opinci și pe cap, poartă peste plete, pălărie. Femeia este îmbrăcată în port specific zonei cu cămașă cu poale bogat decorată la fel ca și catrințele, cu ilic brodat cu fir metalic. Pe cap are "testemel cu bibiluri" - colțișori croșetați sau realizați din mărgele de sticlă colorată. Este încălțată cu pantofi de piele cu baretă. Foto Nicolae Ionescu Sursa Muzeul Național al Satului "Dimitrie Gusti"