Treceți la conținutul principal

Bătrâni din Horez, Vâlcea (1928)

Obiceiuri si tradiții de Paște în județul Vâlcea de acum un secol

 


 Obiceiuri si tradiții de Paște în Vâlcea de acum un secol

în Vâlcea Adevărata zi în care se roşesc ouâle, este Vinerea cea Mare, care se mai numeşte şi Vinerea cea seacă. Însâ în Vinerea ouălor nu se roşesc ouăle cele ce se destină a fi împărţite în ziua de Paşti, de sufletul răposaţilor. Aceste ouă se roșesc în Sâmbăta Paştelor, şi sunt încondeiate totdeauna de persoane curate (Teodor Bălăşel, Şez., XVII, 20).

Oul rosu cu care te-ai impãrtãsit in ziua de Pasti, îl pãstrezi peste an, si dacã in cursul anului se va sparge si va face viermi, e semn ca vei fi cu noroc. Dacã, din contra, se pãstreazã bine, e semn cã vei fi sec de noroc (Bãlãsel, Sez., XVII, 22).



Cei bãtrâni, cu deosebire mamele care au copii morti, sau fãrã de lumânare, nu pot lua nimic in gurã înainte de a împãrti de safletele rãposatilor ouã rosii cu lumânãri, care au fost aprinse in momental când s'a încunjurat biserica cu Domnul Hristos (Epitaful). Cu aceastã ocazie de obiceiu se impart ouã rosii pe care e desemnatã «poteca rãtãcitã», cãci aceastã «potecã rãtãcitã» este simbolul drumului celui rãtãcit, pe care orbecã, pe ceea lume, toti cei ce mor fãrã lumânare, ori fãrã lumina botezului (Bãlãsel, Sez., XVII, 21).

In ziua de Pasti e bine sã dai pe o apã curgãtoare gãoci de ouã rosii, cãci aceste gãoci vor merge pe ape pânã vor da in «apele Sâmbetei», si de aci apoi vor trece in apele cele de sub pãmânt, unde sunt înfipte furcile pãmântului. Iuda roade mereu la aceste furci, cu gând ca sã scufunde pãmântul, dar când vede venind pe «apele Sâmbetei» gãoci de ouã rosii, îsi aduce aminte cã a sosit Pastele crestinilor si i se taie curajul, stã din lucru si furcile in clipã cresc la loc. De asemenea cei ce mor nebotezati, fãrã lumânare si neispoveduiti si neimpãrtãsiti, au mare usurare când vãd gãoci de ouã rosii venind pe «apa Sâmbetei » (Bãlãsel, Sez., XVII, 21).



In cele trei zile ale Pastelui trebue sã ai, la toatã masa, ouã rosii (Bãlãsel, Sez., XVII, 22).

In Lunea Pastilor, prietenii si rudele se viziteazã acasã unii pe altii, dându-si unii altora ouã rosii. Asa, copiii se duc pe la pãrintii lor, finii pe la nasii lor, ducându-si unii altora basmale cu ouã rosii. Apoi se adunã cu totii la horã si aci pun mese, ciocnind ouã rosii si petrecând unii cu altii pânã seara (Bãlãsel, Sez., XVII, 22).

  Lunea Pastelor e o adevãratã sãrbãtoare a ouãlor rosii. Fiecare crestin duce la bisericã câte o basma de ouã rosii frumos încondeiate, pe care le pune pe masã in bisericã. Dupã sãvârsirea sfintei leturghii, preotul le blagosloveste si apoi, fiecare luându-si legãtura sa cu ouãle, ies afarã înaintea bisericii - preot si popor. Aici fiecare crestin merge si dã lui mos-popa câteva, zicându-i «Hristos a înviat». Preotul, primind ouãle, rãspunde «Adevãrat a înviat». In alte localitãti apoi se întinde o masã mare si frumoasã, care se încarcã cu tot felul de bucate, între care si oua rosii, se pun cu totii la masã si ospãteazã pe iarbã verde, înaintea bisericii, dupã ce mai intai preotul a cantat frumoasele psalmodii ale Invierii (Balasel, Sez. XVII, 229).


 

Fragmente din "Ouãle de Pasti", Studiu de Folklor de Arthur Gorovei, Ed. Acad. Române, 1937

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Mutarea Casei Memoriale Anton Pann (1982)

MUTAREA CASEI MEMORIALE ANTON PANN (1982)         În luna noiembrie a anului 1982, inginerul Eugeniu Iordăchescu salvează casa (propusă pentru demolare și apoi refacerea ei ,,cărămidă cu cărămidă la loc”) printr-o operațiune de translare (la rugămintea scriitorului Dinu Săraru). Utilizând șine de cale ferată, trolii electrice și un sistem de ridicare a întregii construcții, inginerul Iordăchescu coordonează mutarea casei pe o distanță de circa 37 m. Casa „a parcurs” drumul în pantă de 4 grade în 5 ore și 40 minute cu o viteză de 6,8 m/h (în timpul translării directorul Muzeului Județean Vâlcea a stat în interiorul casei). Operațiunea a fost chiar transmisă în direct de Televiziunea Națională. Translarea a fost o reușită, astfel că azi ne bucurăm de acest muzeu memorial într-o casă tradițională de secol al XVIII-lea.   Pentru mai multe amănunte citiți Istoria Casei Memoriale „Anton Pann”  , de Prof. dr.  Florin Epure, Curierul de Râmnic , 12 august 2013. (apăsați link-ul) 

Centrul orașului Râmnicu Vâlcea în 1937

  O fotografie mai puțin cunoscută a renumitului fotograf Emil Fischer ne arată centrul orașului Râmnicu Vâlcea în 1937 (actuala Terasă)     În partea dreaptă a fotografiei se poate observa biserica cu hramul Buna Vestire din localitate.    În partea stângă, la parterul cladirii, este situat „Restaurantul Gambrinus”.    Interesante sunt și indicatoarele care ne indică Ștrandul Zăvoi și Programul Magazinului General Fraţii Arsenie (aflat tot pe Terasă) Foto  Emil Fischer Sursa    Muzeul Național Brukenthal

Bătrâni din Horez, Vâlcea (1928)

       În imagine sunt doi bătrâni într-o zi de târg. Bărbatul, care se sprijină în toiag, este îmbrăcat cu ițari de dimie și cămașă lungă până la genuchi peste care poartă vestă groasă din postav. Este încălțat cu opinci și pe cap, poartă peste plete, pălărie. Femeia este îmbrăcată în port specific zonei cu cămașă cu poale bogat decorată la fel ca și catrințele, cu ilic brodat cu fir metalic. Pe cap are "testemel cu bibiluri" - colțișori croșetați sau realizați din mărgele de sticlă colorată. Este încălțată cu pantofi de piele cu baretă. Foto Nicolae Ionescu Sursa Muzeul Național al Satului "Dimitrie Gusti"