Legenda întemeierii Sfintei Mănăstiri
Arnota spune că Matei Basarab, mai înainte de a ajunge domn al țării, pe când
era urmărit de turci, în urma unei bătălii pierdute, s-a retras în pădurile din
zona actualei mănăstiri, împreună cu câțiva oșteni.
Sfânta Mănăstire Arnota este o podoabă
arhitecturală și de sihăstrie care împodobește zona de nord a Olteniei. Se află
nu departe de Muntele Buila, la 56 km de Râmnicu Vâlcea, spre Târgu Jiu, în
județul Vâlcea.
În vatra călugărească a Sfintei
Mănăstiri Arnota se ajunge din localitatea Costești, trecând pe lângă Sfânta
Mănăstire Bistrița și urcând spre cariera de calcar din Costești, până la
altitudinea de 840 m.
Legenda întemeierii Sfintei Mănăstiri
Arnota spune că Matei Basarab, mai înainte de a ajunge domn al țării, pe când
era urmărit de turci, în urma unei bătălii pierdute, s-a retras în pădurile din
zona actualei mănăstiri, împreună cu câțiva oșteni. În semn de recunoștință
față de Dumnezeu, care l-a scăpat de la moarte, între anii 1633-1634, pe locul
în care s-a ascuns, domnitorul Matei Basarab (1632-1654) a zidit un locaș
sihăstresc de închinăciune. El a ctitorit apoi în jurul bisericii chilii pentru
călugări și o clopotniță, încadrată de alte clădiri.
Potrivit cercetărilor arheologice din
1974, efectuate sub egida Direcţiei Monumentelor Istorice, la temelia actualei
biserici, atestată documentar într-un zapis din 11 iulie 1636, se găsesc urmele
unor ctitorii mai vechi, probabil din lemn, din perioada boierilor Craiovești,
nedatate încă.
Sfânta biserică, închinată Sfinților
Arhangheli Mihail și Gavriil, este una dintre cele mai mici, în rândul
bisericilor domnești din țara noastră. Este zidită în formă de cruce, având
interiorul împărțit în Sfânt Altar, naos și pronaos. Are abside poligonale și
două turle octogonale, una mai mare, deasupra naosului, și alta mai mică,
deasupra pridvorului deschis, sprijinit pe șase stâlpi. În exterior, fațadele
zidurilor sunt împărțite în două registre, printr-un brâu median, și decorate
cu model din cărămidă.
La 1644, biserica a fost pictată în
frescă, atât în interior, cât și în pridvorul deschis, unde a fost zugrăvită
Judecata de Apoi. Pictura de la Arnota reprezintă un capitol nou al picturii
bisericești din țara noastră, umanizarea figurilor, spiritul nativ și elementele
decorative cunoscând lumina zilei în acest loc.
Pridvorul deschis și turla mică a
bisericii au fost adăugate bisericii de Sfântul Voievod Martir Constantin
Brâncoveanu, la începutul domniei sale, odată cu reparaţiile effectuate între
anii 1705-1706. Îi reconstruieşte catapeteasma, o adevarată operă de artă
sculpturală, în stil brâncovenesc, care din 1913 se află la Muzeul Național de
Artă din Bucureşti. Tot el renovează pictura, fără să o înlocuiască pe cea
originală.
Ușa bisericii, sculptată cu multă migală
în lemn de castan, păstrează până astăzi o inscripție în limba slavonă, care
amintește tot de marele voievod creștin român, canonizat ulterior. Inscripția
mărturisește următoarele: Aceste uși le-a făcut Constantin Brâncoveanu vel
logofat, biserica fiind prenoită întru bun gândul Domniei sale.
De o frumusețe aparte este tabloul votiv
al voievodului Matei Basarab și al doamnei Elena, realizat, cel mai probabil,
de zugravul Stroe din Târgoviște, cel care a semnat și icoanele vechi de pe
catapeteasmă. O icoană celebră este și fresca din pridvor în care apar
zugrăviți Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil, înconjurați de puterile
îngerești.
Evlaviosul ctitor a binecuvântat Sfânta
Mănăstire Arnota și cu alte comori de mare preț, precum Sfintele Moaște ale
Sfântului Apostol Filip, ale Sfântului Ioan Cură de Aur, ale Sfinților Atanasie
și Chiril ai Alexandriei, ale Sfântului Teodor Tiron și ale altor sfinți.
Acestea au pornit într-un pelerinaj spectacular, trecând pe la Muzeul Național
de Istorie, apoi pe la Sfânta Mănăstire Hurezi, pentru a reveni acasă, la
Sfânta Mănăstire Arnota.
În pronaosul bisericii se păstrează două
morminte. De la 1648, mormântul în care a fost reînhumat tatăl ctitorului,
Danciu vel vornic, oștean de seamă în armata lui Mihai Viteazul, căzut în
luptele din Transilvania, la 1604, și înmormântat mai întâi la Alba Iulia. Iar
după răscoala seimenilor din 1655, mormântul în care a fost reînhumat
evlaviosul domn Matei Basarab, mort la 9 aprilie 1654 și înmormântat mai întâi
la Târgoviște.
Mormântul voievodului Matei Basarb este
acoperit cu o lespede de marmură albă, realizată în stil baroc de meșterul
sibian Elias Nicolai, cel mai reprezentativ artist al secolului al XVII-lea din
Transilvania. Piatra funerară, prin decorațiile pe care le poartă, constituie
singura mărturie arheologică asupra echipamentului militar din acest secol.
Biserica a fost renovată între anii
1852-1856, de către domnitorul Barbu Ştirbei, care a dărâmat chiliile vechi din
vremea voievodului Matei Basarab, deja ruinate, şi a ridicat în locul lor alte
clădiri, după planul unor arhitecţi străini.
La 1934 s-au zidit noi chilii, iar între
anii 1954-1958 a fost consolidat întregul ansamblu monahal de la Arnota, fiind
introduse instalaţii de apă şi încălzire centralizată.
Din 1999, sihăstria de la Arnota este
însuflețită de o obște monahală de călugărițe, deși la început ea a fost zidită
pentru călugări.
Comentarii
Trimiteți un comentariu